بیانیه پایانی دومین کنگره ملی تروما

 بسم الله الرحمن الرحیم

         سلام وتحیات الهی به پیشگاه قدسی و نورانی پیام آوران رسالت و هدایت بویژه دوازدهمین اختر فروزان آسمان ولایت و امامت ، عدالت گستر گیتی حضرت ولی عصر (عج) و با درود به ارواح تابناک و ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و شهدای والا مقام نهضت سرخ انقلاب اسلامی ، و با درود و آرزوی سلامتی برای پرچمدار اسلام ناب نبوی در عصر بیداد الحاد و التفاظ مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای ( مدظله العالی)

پس از برگزاری نخستین کنگره ملی تروما در دی ماه سال 1393 و در راستای استمرار تلاش برای تبیین ابعاد متنوع و آثار گسترده اقتصادی ، اجنماعی بهداشتی و درمانی، ناشی از تروما در کشور و بایسته ها والزامات آمادگی تخصصی نظام سلامت  ، قطب علمی آموزشی تروما دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) با همکاری جامعه جراحان ایران همیاری مراکز تحقیقاتی ترومای دانشگاه های علوم پزشکی کشور و و سایر دستگاهها و نهاد های مسئول ، برگزاری دومین کنگره ملی تروما را برنامه ریزی و پیگیری نمودند تا در پرتو چنین رویداد ارزشمندی دگر بار همگان و بویژه مسئولین و متولیان اصلی موضوع تروما در کشور را به ایفای نقش ملی، عالمانه، بلا درنگ و جهادی در این عرصه فرا بخوانند.

برگزاری دومین کنگره ملی تروما فرصتی را فراهم ساخت تا افزون بر تبادل نظر و به اشتراک گذاشتن تجارب تخصصی و معرفی یافته های نوین علمی ، در زمینه پیشگیری ، امداد و درمان ، صاحب نظران دلسوز و فرهیخته ، چالشها و راهکارهای مواجهه موثر با آنها را در زمینه تروما ، به هم اندیشی و نقد منصفانه نشسته و اهم موضوعات مورد توجه  را در قالب بیانیه نهایی به محضرسیاستگذاران و مسئولین دلسوز دستگاههای تقنینی اجرایی ،  نظارتی و جامعه وزین علمی و پزشکی کشور تقدیم نماید.

1-                  نظر به ابعاد گسترده و متنوع پیامدها و عوارض تروما  و ضرورت برنامه ریزی علمی و پایش مستمر آن بمنظور پاسخگویی شایسته و اثربخش به نیازها در موضوع تروما ، در زمینه های پیشگیری ، پیش بیمارستانی ، درمان ، آموزشی و پژوهشی موکدا پیشنهاد می گردد کمیته کشوری تروما به ریاست وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تشکیل گردد بدیهی است انتظار می رود  کمیته کشوری علاوه بر انسجام سیاست ها و هماهنگی مدیریتی در نظام سلامت کشور ، نسبت به انعکاس واقعیتها و ضرورتهای موضوع تروما در سطح کشور و هماهنگی بهره وری از ظرفیتهای ملی و جلب حمایتهای فرابخشی ایفای نقش نماید . طراحی، اجراء و پایش برنامه آینده نگاری ملی تلفات و عوارض حوادث جاده ای درکمیته کشوری میتواند منتج به پیامدهای مثبت گردد.

2-              در مدیریت علمی تروما ، اساسی ترین و اثر بخش ترین اقدام موثر در جامعه ، سرمایه گذاری و برنامه ریزی در موضوع پیشگیری می باشد جایگاه پیشگیری از تروما می بایست به اولویت نخست دستگاههای مسئول در سیاستگذاری و برنامه ریزی ارتقاء یابد . بر اساس آمار در کشور ما در موضوع تروما و بویژه در پیدایش بخش عمده ای از حوادث جاده ای و ترافیکی عامل انسانی نقش اصلی را ایفا می کند قطعا" در پیشگیری فعال از رخداد حوادث مذکور و کاهش عوارض ناشی از آن ، توسعه آموزشهای فراگیر و همگانی موثر ترین اقدام تلقی می گردد. در تحقق و تقویت راهبرد پیشگیری فعال در جامعه توجه به مولفه های زیر دارای اهمیت می باشد:

1-2-طراحی و استقرار نظام  ملی آموزشی همگانی حوادث و سوانح با محوریت  و با مشارکت کلیه دستگاههای اجرایی بویژه جمعیت هلال احمر و وزارت آموزش و پرورش و همراهی سازمانهای مردم نهاد، به گونه ای که آموزش گسترده همگانی در زمینه پیشگیری و برخورد  با حوادث دردانشگاهها ،مدارس، مساجد ، پادگانها و سایر اماکن ممکن از رونق و پویایی روزافزون برخوردار بوده و سپری نمودن و اخذ تاییدیه آموزشهای مذکور شرط ورود به فعالیتهای حرفه ای تلقی گردد .

2-2- ایجاد بستر های قانونی و حمایت های معنوی و ارائه تسهیلات ویژه به سازمانهای مردم نهاد و مراکز غیر دولتی فعال در زمینه آموزش پیشگیری از تروما .

3-2-تحقق نظام ایمن سازی فعالیتهای صنعتی و کارگاهی بویژه در زمینه تعریف و نظارت بر استاندارد های تولید و بهره وری از ماشین آلات داخلی و وارداتی و ارتقاء بهداشت حرفه ای و ایمنی در فعالیت های صنعتی و خدماتی .

4-2- انتظار می رود رسانه ملی ، و نظریه پردازان رسانه های مکتوب و مجازی در کشور به عنوان پرچمدار توسعه و تعمیق آگاهیهای عمومی جامعه در زمینه پیشگیری از تروما و حوادث جاده ای ایفای نقش نمایند.

5-2-ضمن سپاسگذاری از تلاشها و موفقیتهای پلیس راهور در زمینه حوادث جاده ای ، ضروری است اعمال مدیریت و قوانین بازدارنده در مورد ایمنی سفر چون تحقق استانداردهای فنی تولید و معاینه فنی خودروها و استفاده از صندلی ایمنی کودک ، کمربند ، کلاه ایمنی و ... سایر قوانین مرتبط مورد توجه جدی و روز افزون واقع گردد .

3-              پیشینه و شواهد فراوان و متقن موجود نشانگر آن است که قوانین روزآمد و بازدارنده ،همواره نقش مهمی در پیشگیری از حوادث و تروما در جامعه ما ایفا نموده اند، متاسفانه کشور عزیز ما از این واقعیت تلخ رنج می برد که بعلت حوادث و تروما با بالاترین میزان سالهای از دست رفته عمر نیروی فعال جامعه مواجه بوده و معادل 5% تولید ناخالص ملی کشور صرف موضوع تروما و عوارض ناشی از آن می شود. انتظار آن است که مجلس محترم شورای اسلامی به عنوان عصاره فضایل ملت .

الف :ضمن آسیب شناسی عدم اجرا قانون مصوب در برنامه پنجساله سوم در ارتباط با موضوع حوادث و تروما  راهکارهای تحقق مصوبه قانونی مذکور را در برنامه پنجساله ششم مورد توجه جدی قرار دهد .

ب : شایسته و ضروری آن است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و بویژه کمیسیونهای محترم بهداشت و درمان و امور اجتماعی مجلس با دغدغه مندی و حساسیت ویژه به این موضوع ورود کرده و با ارزیابی جامع مولفه های موثر نسبت به پیشنهاد قوانین موثر و مورد نیاز نزاع و دیگر انواع تروما بویژه در زمینه حوادث جاده ای ، توسعه بزرگراههای ایمن اقدام نمایند.

4-              استقرار ( سیستم جامع تروما) که از دستاوردهای آن بهره مندی از نظام کارآمد رسیدگی پیش بیمارستانی و بیمارستانی و دسترسی مطلوب به مراکز مجهز و تخصصی درمان تروما(  TRUMA  CENTER ) می باشد از نیازهای جدی و مهم در مقوله مدیریت علمی تروما در کشور محسوب گردد تحقق شایسته استقرار سیستم جامع تروما نیازمند توجه جدی به نکات زیر می باشد:

1-4- ایجاد مدیریت واحد جاده ای با هدف بهره وری شایسته از ظرفیتها و امکانات موجود ، تجهیز ناوگان امدادی به سیستم پزشکی از راه دور ( تله مدیسین) و ارتقاء آموزشها و مهارتهای تخصصی امدادگران از مولفه های مهم در پیدایش سامانه کارآمد پیش بیمارستانی در سیستم جامع تروما محسوب می گردد.

2-4-استقرار نظام ثبت تروما در کشور با همکاری سازمانها و نهاد های مرتبط به تروما ، از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور در برنامه پنج ساله ششم مورد اولویت قرار گیرد .

3-4-تدوین و نظارت بر اجرای راهنماهای سلامت (گاید لاین) در زمینه های درمان و توان بخشی در تروما نیازمند پیگیری جدی معاونت درمان وزارت ، مراکز تحقیقاتی تروما و انجمن های علمی تحت پوشش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد.

5-              توسعه و تعمیق آموزشهای تخصصی مرتبط با تروما در نظام سلامت کشوراز راهبرد های مهم در راستای ارتقاء آمادگی سیستم بهداشت و درمان کشور محسوب گردیده و توجه به نکات زیر در این راستا مورد تاکید می باشد

1-5-بازبینی برنامه ، سرفصل ها ، عناوین، ساختار ، منابع و روشهای آموزشی در زمینه تروما و حوادث در دوره های پزشکی عمومی ، پرستاری ، پیراپزشکی و دوره های تخصصی و فوق تخصصی بالینی منطبق بر نیازهای فعلی و آتی جامعه و شواهد و منابع علمی روزآمد .

2-5- توسعه وتقویت دوره های تکمیلی و فلوشیپ تروما و حوادث بر اساس نیاز سنجی و مطالعات تطبیقی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور

3-5- الزامی شمردن اختصاص بخشی از برنامه های آموزش مداوم جامعه پزشکی به موضوع تروما و حوادث.

4-5-توسعه و ترویج آموزشهای مداخلات روانشناختی درتروما ویژه دانشجویان علوم پزشکی ، روانشناسی  مددکاری ، فوریتهای پزشکی و نیروهای امدادی و انتظامی که در مداخلات امدادی و درمانی تروما نقش دارند.

6-            توسعه و ارتقاء تحقیقات ملی تروما در کشور در گروه حمایت موثر از مراکز تحقیقاتی تروما موجود در دانشگاههای علوم پزشکی کشور از حیث ساختار ، اعتبار بخشی و تامین بودجه طرحهای مصوب می باشد تا پاسخگویی شایسته به چالشها و اولویتهای تخصصی نظام سلامت کشور را در زمینه تروما به ارمغان آورد.

7-            نظر به عوارض طولانی مدت و خسارت آفرین تروما و نقش مهم و برجسته اقدامات توانبخشی در کاهش عوارض و هزینه های مذکور پیشنهاد می گردد موضوع توسعه بیمارستانها و مراکز توانبخشی ، ارتقاء فعالیتهای تخصصی و استانداردهای تجهیزات مورد نیاز در برنامه 5 ساله ششم توسط وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه های مرتبط چون سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی مورد توجه جدی قرار گیرد .

 

 

و السلام و رحمته ا...و برکاته

دبیر خانه دومین کنگره ملی تروما

16 آذر ماه 1395 تهران – سالن همایشهای

 کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران